مراسم الله بده بارون در روستای شهرک ایثار


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 4 اسفند 1393
بازدید : 568
نویسنده : ابراهیم زارع
الله بده باران، مراسمی سنتی است که توسط مردم روستای شهرک ایثار شهرستان خرامه در سال های خشکسالی برگزار می شود.

هر ساله بر اساس رسمی کهن و باستانی، مردم روستای شهرک ایثار شهرستان خرامه با حضور در کوچه ها، شعار «الله بده باران» را سر می دهند؛ مردم نیز در پاسخ به این افراد، مقداری آب روی آنها پاشیده و بشقابی از آجیل و برنج به آنها هدیه می دهند.

مردم پس از پایان این مراسم که « الله بده بارون» نام دارد، به پخت برنج های جمع آوری شده می پردازند و طبق سنتی قدیمی، یک «ریگ»(سنگ کوچک) درون این برنج می اندازند که پس از پخت غذا، کسی که این ریگ را درون برنج خود پیدا کند باید برای نزول باران دعا کند که از اهالی روستا برای مدت مشخصی با ضمانت یکی از ریش سفیدان فرصت می گیرد. پس از اتمام فرصت در صورتی که نزول باران اتفاق نیفتد مراسم مفصلی برای آن شخص برگزار می شود.

بسیاری از کهنسالان شهرستان خرامه، این مراسم را به خوبی بیاد دارند که چگونه با شور و شوق فراوان برگزار می شد اما با گذشت زمان، از استقبال مردمی کاسته شده و این آیین سنتی رو به فراموشی است.

نظیر این مراسم در مشهدالرضا نیز برگزار می شود و با نام «الله بده تو باران» شهرت دارد؛ در این مراسم که شباهت های زیادی با مراسم مردم روستای شهرک ایثار دارد، مردم در حین راهپیمایی، عروسک هایی را نیز در دست دارند.

در فیلم زیر، بخشی از مراسم روستای شهرک ایثار را به همراه توضیحات حیدر شیبانی عضو شورای اسلامی این روستا در مورد مراسم الله بده باران مشاهده کنید:

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%201.jpghttp://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%202.jpghttp://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%203.jpg

 

دانلود فیلم مراسم الله بده بارون از آپارات





:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


این وبلاگ جهت معرفی روستای شهرک ایثار به تمام مردم ایران و در جهت حل مشکلات روستا راه اندازی شده است. امید است که با عنایت حضرت ولی عصر ارواحنافداه و یاری شما دوستان قدمی هرچند کوچک در راه آبادانی آن برداریم.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


RSS

Powered By
loxblog.Com